Nu mere online vores samfund bliver, nu mere pres kommer der på os som mennesker. Vores hjerne er konstant på arbejde, hvilket kan føre til stress. Faktisk føler op mod 15% af alle danskere symptomer for stress i deres hverdag (kilde: Institut for stress). Reageres der ikke på disse symptomer for stress kan det føre til både depression og fysiske sygdomme.

Jeg har derfor samlet 5 gode råd mod stress, som jeg selv bruger i min hverdag.

1. Luk forbindelsen

Ja, det her er en cliché, men det virker altså. Sluk for mobilen engang i mellem eller tag en internetfri weekend. Evt. gør det til en fast routine hver dag, uge eller måned. Jeg forsikre dig for at det vil gøre underværker. For to år siden var jeg på en internetfri ferie med min kæreste i 5 dage. I starten var det rigtig svært at være offline, men allerede efter én dag var det en kæmpe befrielse. Lige siden jeg altid forsøgt at have perioder under internet.

2. Ryd op

Rod i hjemmet, kontoret eller lign. kan give rod i sindet. Rod i sindet skaber ubalance, som kan give stress. At rydde op virker ikke for alle, men det gør underværker for mig. Prøv det selv, måske kan det skabe noget ro hos dig.

3. Massage

De første fysiske symptomer mod stress er spændinger i ryg, skulder og nakke. Bekæmpes disse spændinger med massage kan det modvirke kroppes stressede tilstand. Har du en partner kan han eller hun måske massere dine spændinger væk. Dog gør en professionel massør underværker. Med sider som f.eks. Massay er det hurtigt og nemt at finde og booke en massage i dit nærområde. Så gør dig selv en tjeneste og få en professionel afspændingsmassage.

4. Drik en kop kaffe

Eller læs en spændende bog. Det handler om at have tid til dig selv i løbet af dagen. Om det er om morgenen før arbejde eller kl. 20 om aftenen, så sørg for at sætte tid af til at slappe af. Gør det til en fast routine og overhold din personlige aftale hver dag. Selvom du måske ikke føler at du har tid til det, så vil din krop helt sikkert takke dig. Faktisk synes jeg at min daglig “tid til mig selv” gør mig mere effektiv resten af dagen.

5. Kør en tur

Er du typen der har svært ved at sidde og slappe af, uden at der sker noget? Sådan har jeg det til tider selv. Noget af det mest afslappende jeg kan gøre er at køre bil. Her holdes hjernen beskæftiget, mens resten af kroppen kan slappe af. I bilen er det ikke muligt at sidde med telefonen eller besvare opkald, så her har man en undskyldning for at være 100% offline. Så snup en god kop kaffe to-go og kør en tur ud mod skoven, vandet eller den tyske grænse. Det virker!